top of page

Business, IT en IT. Lastig samenwerken makkelijk gemaakt.

Kenmerken

  • Een IT afdeling van 40 medewerkers.

  • Focus op applicatiebeheer en -ontwikkeling

  • Basis IT en IT infrastructuur centraal geregeld

  • Moeizame samenwerking met business en centrale IT


Context

De IT-afdeling van één van onze klanten stond voor een behoorlijke uitdaging (40 medewerkers). Te midden van een bedrijfsbrede transitie naar een nieuw ERP platform en een zeer recente centralisatie van een belangrijk deel van de IT-activiteiten bleef er decentraal een IT-afdeling over van zo'n 40 medewerkers. Zij richtten zich op project management voor allerlei business-IT projecten en applicatiebeheer. In het licht van de grootscheepse transitie naar een nieuw ERP-systeem moest er een cloud migratie plaatsvinden, moest het IT landschap vergaand gerationaliseerd (lees vereenvoudigd en opgeruimd). Allemaal terwijl er een stevige stroom nieuwe businesswensen ten aanzien van uit te faseren appliaties op de IT-afdeling bleef komen.


De uitdaging

Samen met de IT-afdeling gingen we aan de slag om beter te begrijpen hoe we in deze veelheid van veranderingen overeind konden blijven om tegelijkertijd te werken aan een richting en visie voor de nabije toekomst. Men wilde Agile werken, datagedreven zijn, en clouddiensten aan bieden. Hoe pak je dat nou aan terwijl de druk van de business (nieuwe wensen op oude applicaties) en de centrale IT functie (Grootscheepse ERP vervanging, nieuwe procesinrichting van het primaire bedrijfsproces en wensen voor allerlei nieuwe koppelingen tussen bestaande applicaties en het nieuwe ERP-systeem.


Onze bijdrage

In een werkomgeving die zo complex is omdat er continu zoveel tegelijk gebeurt is het soms moeilijk om elkaar te blijven begrijpen en om te kiezen welke inspanningen je verder gaan helpen. Om grip te krijgen namen we de volgende stappen:


  • We stelden een management team (MT) samen voor de verschillende deelgebieden op de IT-afdeling en we begeleiden het nieuwe team met het ontwikkelen van nieuwe routines waarin ze elkaar als MT regelmatig ontmoetten en verantwoordelijkheid namen voor hun eigen portefeuille.

  • We leverden interim management aan de groep IT-architecten, project managers en business analisten.

  • We ontwikkelden een project management methode (gebaseerd op bestaande best practices als Prince II) waarmee we grip kregen op de keten van business vraag tot realisatie van functionaliteit.

  • We faciliteerden bijna alle meetings op heb gebied van team- en organisatieontwikkeling waarin we veel waarderend onderzoek (AI) toepasten.

  • We richtten een obeya room in om het gesprek met business en centrale IT functie te vereenvoudigen.


Het resultaat

De resultaten van ons werk waren goed zichtbaar. Dagelijkse meetings door verschillende teams in verschillende samenstellingen. Klantpresentaties, leveranciersoverleggen, teamoverstijgende overleggen, workshops over complexe onderwerpen, daily standups, management team meetings, team borrels en voetbalwedstrijden vonden (en vinden) plaats in de obeya room ingericht door Leap Company.


En belangrijker. Samenwerking werd gemakkelijker, we begrepen elkaar sneller en de business voelde zich serieus genomen als ze eenmaal zagen hoe complex het IT-werk was dat we deden. Het ontwikkelen en begeleiden van routines bleek cruciaal in effectief en efficient samenwerken. Waarderend onderzoek om elkaar beter te begrijpen en kennen hielp in het creeeren van een veiliger werkomgeving.


Ook weten hoe Leap Company jou kan helpen navigeren in een complexe en veranderende omgeving? We bieden workshops, inspiratie, advies, begeleiding en interim management.


06 510 7 29 29





 
 
 

Comments


bottom of page