top of page

Waarom interpersoonlijke vaardigheden je organisatie kunnen redden.



ree

In een wereld waar kunstmatige intelligentie en automatisering op onze deuren bonsen, worden bedrijven en hun medewerkers geconfronteerd met de onvermijdelijke vraag: zijn we klaar voor de toekomst? Want digitale transformatie wacht op niemand, COVID-19 heeft deze evolutie alleen maar in een stroomversnelling gebracht. Onderzoek van het McKinsey Global Institute laat een cruciale ontwikkeling zien: terwijl de vraag naar traditionele vaardigheden afneemt, stijgt de noodzaak voor technologische, sociale, emotionele, en geavanceerde cognitieve vaardigheden exponentieel.


Deze verschuiving in cruciale vaardigheden leidt tot een dringende oproep aan overheden en onderwijsinstellingen om het roer om te gooien. Uit het onderzoek komen 56 kernvaardigheden naar voren die iedereen zou moeten beheersen. Niet alleen om de kans op werk te vergroten, maar ook om een stap voor te blijven op wat geautomatiseerde systemen en slimme machines kunnen.


Ons ‘Leap Company oog’  valt vooral op interpersoonlijke vaardigheden. Want in een arbeidsmarkt die steeds verder digitaliseert, zijn het menselijke eigenschappen zoals teamwork, communicatie maar ook het omgaan met onzekerheid van onschatbare waarde blijken. Deze vaardigheden zijn de sleutel tot succesvol gebruik maken van technologische veranderingen, het versterken van een gezonde organisatiecultuur en het stimuleren van innovatie.


Het onderzoek toont een kloof tussen de huidige vaardigheden van werknemers en de vereisten voor de toekomst, vooral dus op het gebied van digitale, interpersoonlijke en persoonlijk leiderschapsvaardigheden. Hoewel hoger opgeleiden over het algemeen beter voorbereid lijken, geldt dit niet universeel voor alle vaardigheden.


De oplossing, aldus de onderzoekers. Een radicale hervorming van onderwijs- en volwassenenonderwijsprogramma's, met een sterke focus op deze cruciale vaardigheden. Dit betekent niet alleen het bijwerken van curricula met een focus op interpersoonlijke vaardigheden, maar ook het ontwikkelen van innovatieve methoden voor beoordeling en ontwikkeling. Cruciaal hierbij is het stimuleren en ondersteunen van levenslang leren, zodat volwassenen hun vaardigheden continu kunnen aanscherpen en aanpassen.


Het McKinsey-onderzoek maakt één ding duidelijk: het ontwikkelen van interpersoonlijke vaardigheden in het digitale tijdperk is geen luxe, maar een noodzaak. Deze vaardigheden vormen de kern van professionele ontwikkeling, waardoor medewerkers kunnen floreren in huidige en toekomstige rollen én kunnen bijdragen aan de veerkracht en innovatie binnen hun organisaties. 


Leap Company helpt je die interpersoonlijke vaardigheden aan te scherpen met advies, begeleiding, interim management en interventies.

 
 
 

Opmerkingen


bottom of page