top of page

Toekomstgericht handelen: De F1-Strategie die jouw organisatie sneller maakt dan de rest.

Ik ben al jaren een groot formule 1-fan. Van de gevechten in de jaren '90 tussen Mansell, Prost, Senna en Schumacher tot de huidige strategische oorlogsvoering, ik volg het allemaal op de voet. Maar dit blog gaat niet over nostalgie. Het gaat over een recente kart ervaring met mijn zoon, waarbij ik pijnlijk met mijn eigen Formule 1-kennis werd geconfronteerd.


Al racend tegen mijn 16-jarige zoon probeerde ik, ronde na ronde, volgas de bochten aan te snijden. In mijn hoofd wist ik dat ik de apex (het binnenste raakpunt van de bocht) moest opzoeken. Maar terwijl ik volgas de bocht in dook, trok iets me naar de buitenkant, naar de boarding die de klap op zou vangen. En ja hoor, met een harde klap knalde ik er zijdelings tegenaan. Pijnlijk! en langzaam..


Ondanks mijn F1-passie en theoriekennis over de ideale racelijn werd ik nogal beperkt door target fixation. Ik had me gefocust op de muur die ik wilde vermijden, in plaats van op de apex om die bocht sneller te maken. Dit bracht me tot de kern van mijn probleem dat ook voor elke directeur en manager in organisaties geldt: Je wint niet door te kijken naar wat je moet vermijden.


De cruciale keuze van een coureur: toekomstgericht vs. probleemgericht


In de racerij draait alles om de ideale racelijn en het bereiken van de snelste rondetijden om je concurrenten voor te blijven. Maar om dat te doen, moet de coureur één ding elke bocht weer opnieuw perfect uitvoeren: de apex raken.


Gokart racing
Hit the apex

De apex is het binnenste raakpunt van de bocht. En dat is cruciaal, want door de apex perfect te raken, behoud je de hoogst mogelijke snelheid bij het uitkomen van de bocht. Precies wat je wil. Waar de coureur zich juist niet op focust is de buitenkant van de bocht. Daar vind je de grindbak, de bandenmuur of de betonnen barrière. De plekken waar je koste wat kost niet wilt eindigen.


En hiermee kom ik tot deze universele waarheid uit de Formule 1:

Een F1-coureur richt zich op de apex (de gewenste uitkomst), niet op de muur (het te vermijden probleem).

Target fixation: waarom het je afremt


Wanneer een coureur, net als ik in de kart, naar de muur kijkt om te voorkomen dat die wordt geraakt, dan treedt 'target fixation' op. Target fixation stelt dat je onbewust geneigd bent om te sturen naar het punt waar je naar kijkt. En als je je richt op het obstakel dat je wilt vermijden, is de kans ineens groter dat je er juist naartoe stuurt. En precies dat zie ik in organisaties ook gebeuren. We zijn snel geneigd probleemgericht te kijken bij uitdagingen:


  • Wat gaat er mis?

  • Waarom halen we de targets niet?

  • Wat moeten we repareren?


Een probleemgericht perspectief is de organisatorische target fixation.

Wanneer er uitdagingen spelen binnen een team of organisatie zijn de vragen die je stelt als het ware de racelijn die je volgt. Focus je op wat je niet wil dan investeer je meestal tijd, budget en energie daaraan. Focus je op waar je naartoe wil dan investeer je automatisch ook tijd en energie aan groei, innovatie en concurrentievoordeel.


Je kunt je dus focussen op die muur die je niet wil raken of juist op waar je de bocht uit wil komen. Maar hoe weet je nou waar je op focust? Dat wordt vaak zichtbaar in de vragen die worden gesteld wanneer het team of de organisatie vastloopt.


De muur (probleemgerichte vragen)

De apex (toekomstgerichte vragen)

wat gaat er fout?

wat gaat er nu al goed, en hoe kunnen we daar meer van doen?

waarom halen we de targets niet?

wat waren onze piekmomenten van succes, en wat maakte dat toen mogelijk?

wie is verantwoordelijk voor dit probleem?

wat is de ideale, ambitieuze toekomst voor ons team/product in de komende 12 maanden?

De apex raken? Stel toekomstgerichte vragen


Als je vastloopt in het aanpakken van de uitdagingen binnen jouw team of de organisatie, dan is het tijd om de blik te verleggen naar het potentieel (de apex). Dit is de essentie van toekomstgericht handelen en met een waarderende blik kijken naar het potentieel van een team, afdeling of organisatie. En eigenlijk is het helemaal niet zo complex om de focus te verleggen van de huidige problemen naar gewenste toekomst. Probeer de toekomstgerichte vragen hierboven eens te stellen in de context van een probleem waar je als team of manager tegenaan loopt. Door deze verschuiving in je vraagstelling, verschuif je de focus van verlies vermijden naar succes creëren. Je begint te bouwen op wat al sterk is en dat maakt een groot verschil.


Just hit the apex: wat is jouw volgende stap?


Daarom is het tijd om de blik van de muur te halen en je te richten op het onbegrensde potentieel van jouw team. Alleen door te focussen op de sterktes en de gewenste toekomst kom je met hoge snelheid de bocht door waardoor je de concurrentie voorblijft. Wil je dit zelf in jouw organisatie toepassen? 🚀 Begin dan vandaag nog met het stellen van toekomstgerichte vragen en observeer wat er gebeurt met de energie en focus van je team.


Bij Leap Company geloven we dat elke organisatie al de blauwdruk voor succes in zich heeft. Wij helpen teams om hun eigen 'apex' te bepalen en met maximale snelheid de toekomst in te sturen, in plaats van te verzanden in eindeloze probleemanalyses.

Ben je klaar om te stoppen met het oplossen van problemen en te beginnen met het bouwen van een gezamenlijke visie op de toekomst?


Neem vandaag nog contact op voor een strategische sessie over hoe jullie organisatie de volgende bocht perfect aansnijdt.


 
 
 

Opmerkingen


bottom of page