Succesvol veranderen. Structuur vs cultuur.
- Maarten Glaser

- 27 mei 2024
- 2 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 12 jun 2024
Leap reads #5
Vorige week schreven we over hoe visie, belang, plan, middelen en competenties cruciale elementen zijn om bij stil te staan zodra je te maken krijgt met veranderingen in een organisatie. Immers, wanneer je geen visie hebt ontstaat er vooral verwarring over het hoe en waarom van je verandering. En als het belang van een voorgenomen verandering niet duidelijk is dan leidt dat meer dan eens tot weerstand in een organisatie. Zo kon je gemakkelijk met dit model overzien bij welke elementen je extra stil moet staan als je iets probeert te veranderen in een organisatie. Pas het maar eens toe op de Agile transformatie of op de adoptie van een nieuw IT systeem van jouw organisatie.

Een andere manier om een (voorgenomen) verandering in een organisatie te bekijken is volgens het 'drivers for change' model van Anderson & Ackerson. Het helpt je om van buiten naar binnen te kijken naar hoe verandering in een organisatie plaatsvindt. Het model beschrijft zeven drivers voor change. Namelijk: omgeving, markt, business, organisatie, cultuur, gedrag en mindset. Als er een verandering in de omgeving plaatsvindt, bijvoorbeeld met de opkomst van beschikbare data en AI, dan kan het zijn dat er veranderingen optreden in de manier waarop je succesvol kunt zijn in de markt. Bijvoorbeeld door datagedreven te gaan werken en te onderzoeken hoe en waar je AI toe kunt passen. Dat maakt dat de business strategische besluiten moet nemen om aan klantvraag te kunnen blijven voldoen en dat zorgt weer voor organisatieveranderingen in structuur, processen en technologie.
Als we dat toepassen op een recente klantcase dan ontstaat het volgende beeld: Onze klant nam zich al enkele jaren voor data gedreven te gaan werken. Er komt immers steeds meer data beschikbaar en, mits goed ingezet, is data gedreven werken een ideaal middel om de business beter te besturen. Ze dachten aan organsatiebreed rapportages, allemaal op basis van dezelfde waarheid. Beter kunnen voorspellen van benodigde volumes van voorraad en bezetting van afdelingen en efficiënter en effectiever wetenschappelijk onderzoek uitvoeren.
De business richtte een programmateam op dat data gedreven werken in de organisatie zou realiseren. Het programma zorgde voor procesinrichting, het onderzocht welke tooling het beste paste en het zorgde voor opleiding en informatievoorziening. Mooi. Alle elementen van structuur (zie fig.1 interpretatie op Anderson & Ackerson) als drivers voor verandering zijn daarmee ingevuld. Maar let op: Men wilde organisatiebreed data gedreven werken. Dat betekent, volgens het model, dat je óók moet kijken naar het collectieve gedrag in de organisatie om te weten of het lukt om data gedreven werken tot een succesvolle verandering te maken.
Het geheel aan overtuigingen, houding, gedrag en mindset vormt samen de cultuur van de organisatie. Hoe kunnen we dan aandacht besteden aan een collectieve gedragsverandering die mindset, overtuigingen en aannames kan doen verschuiven naar een nieuw model waarin collectief ander gedrag wordt vertoond dat past bij de gewenste verandering? In dit geval data gedreven werken, van een organisatie. Ofwel; kunnen we naast structuur, cultuur mee veranderen?
Leap Company werkt aan begeleiding van verschillende organisaties die veranderen. We doen dat steeds met zicht op structuur en cultuur. Hoe geef jij succesvol veranderingen in organisaties vorm?





Opmerkingen