top of page

Klantcase RVKO: hoe om te gaan met een zich ontwikkelende werkelijkheid.

De Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO) is met 69 scholen en 2.600 medewerkers een van de grootste schoolbesturen van Nederland. Haar missie is om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontwikkelen. Maar hoe waarborg je die missie als organisatie?


De RVKO stond voor een strategische uitdaging: op welke manier houd je alle mensen aan boord in tijden van spanning in de sector en in de maatschappij? Van alle kanten spelen er krachten die zorgen voor een zich ontwikkelende werkelijkheid waartoe iedereen zich moet kunnen en kunnen blijven verhouden.

 

De diagnose: de toekomst vraagt om een andere manier van kijken en werken

Onze analyse, gestart in een open sessie met stafmanagers, CvB en de bovenschoolse directie, liet zien op welke aspecten we invloed konden uitoefenen om zelf regie te blijven houden.

 

De aanpak: van data-analyse naar concrete actie in 3 stappen

Om dit vraagstuk aan te pakken, ontwierpen we een uniek traject dat data, dialoog en actie combineerde, passend bij de netwerkorganisatie van de RVKO.


  1. Fase 1: diagnose met de top (benen-op-tafel-sessie) We startten met een interactieve workshop waarin we de lasten en energiegevers van de directiefunctie in kaart brachten. Met behulp van AI analyseerden we de input on the spot en maakten we direct de heersende trends en patronen zichtbaar. Dit zorgde voor een feitelijke, data-gedreven basis voor het gesprek.

  2. Fase 2: opschalen naar de organisatie (directietweedaagse) Het succes van de eerste sessie werd opgeschaald naar de 135 directeuren en adjuncten in een sessie waarbij de gehele groep direct inzicht kreeg in hun collectieve uitdagingen en energiebronnen.

  3. Fase 3: van inzicht naar regie (actiedag) De laatste stap was de belangrijkste: de beweging van analyse naar actie. We organiseerden voor een directiedag drie concrete werkvormen:

    • Hackathon: teams van directeuren ontwikkelden praktische oplossingen voor de meest voorkomende problemen.

    • Workshop jobcrafting: directeuren kregen een methode aangereikt om meer grip te krijgen op hun werkindeling.

    • Crisissimulatie: een realistische oefening waarin directeuren onverwacht uit situaties werden weggeroepen om gesimuleerde crises te managen.


 

Het resultaat: inzicht en overzicht

Het traject bracht een beweging op weg naar duurzame verandering op gang. Dankzij dit traject is de RVKO beter in staat om haar leiders te ondersteunen, wat bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs en daarmee de realisatie van haar missie.



Staat hoge werkdruk de ontwikkeling van jouw leiders in de weg?

Een gevoel van onmacht binnen een organisatie is een strategisch risico. Inzicht creëren en concrete tools aanreiken is de sleutel tot het herstellen van eigenaarschap en werkgeluk.

 

 


 
 
 

Commentaires


bottom of page