Slimme oplossingen voor lastige problemen in de klas!
Ken je dat? Lastige uitdagingen? Rumoer in de klas, waardoor je je niet kunt concentreren. Of een schoolplein waar je niet goed kunt voetballen?
Download dan vandaag nog de micro-hackathon. Samen met minimaal 4 andere kinderen ga je aan de slag om oplossingen te verzinnen voor een lastig probleem. Aan het eind presenteer je de oplossing(en) aan je klas of zelfs aan de hele school!
Vind je het nog lastig? Vraag je juf of meester om hulp of laat ze even met ons bellen! Download de werkbladen hieronder.

Visie
Leiderschap
Samenwerking
Teamontwikkeling
Herken je dit?
Waarom een schoolbreed ontwikkeltraject?
Een eenmalige training kan inspirerend zijn, maar leidt zelden tot blijvende verandering. Wij zetten in op ontwikkeling. Onze ontwikkeltrajecten zijn ontworpen om direct toepasbare oplossingen te bieden voor uitdagingen in leiderschap, samenwerking en teamontwikkeling. Zo krijg je grip uitdagingen die het gevolg zijn van lerarentekorten, verzuim en administratieve lasten. We helpen je om de impact van de samenwerking met stafdiensten (HR, IT, huisvesting, etc.) te vergroten, zodat je schoolteam optimaal ondersteund worden. We werken aan leiderschap en eigenaarschap binnen het hele team, zodat de hele school zich ontwikkelt,
Bouw een sterk team, creëer een toekomstbestendige School
Als schoolleider sta je dagelijks voor complexe uitdagingen: personeelstekorten, veranderende onderwijsbehoeften, hoge werkdruk en de voortdurende balans tussen beleid en praktijk. Je wilt een sterk team bouwen, een veilige leeromgeving creëren en de schoolontwikkeling versnellen, bijvoorbeeld richting inclusief onderwijs – maar hoe pak je dat succesvol aan?
Onze ontwikkeltrajecten helpen jou en je team om op een duurzame manier samen te werken, uitdagingen te overwinnen en een schoolcultuur te bouwen waarin groei en werkplezier centraal staan. In drie duidelijk herkenbare stappen: Het ontwikkelen of verfijnen van een professionele schoolvisie, je team professioneel organiseren én professioneel samenwerken.
In 3 stappen naar duurzaam succes.
Door slim gebruik te maken van (delen) van de geplande studiedagen op jouw school lukt het ons goed om tijdens een studiedag te werken aan één van de kernthema's (Visie, organiseren en samenwerken), om vervolgens in de periode tussen twee studiedagen in, te werken aan het product dat bij die fase hoort. Het is een proces dat wij voor je leiden en begeleiden. In de tussenperiodes komen we enkele keren samen met een werkgroep en leveren we samen een product op dat dient als vertrekpunt van de volgende fase. De producten zijn: Een actueel visiedocument, een organisatiehandboek en een sociaal contract.

Professioneel samenwerken
Een sociaal contract van een professionele cultuur waarin:
-
Collega's open en respectvol met elkaar communiceren
-
Professionals elkaar constructief kunnen aanspreken
-
Iedereen zich veilig voelt om bij te dragen


Energie haal je uit onderwijskwaliteit en teamontwikkeling
We deden inmiddels onderzoek onder zo'n 140 directeuren en adjunct-directeuren naar hoe zij hun werk ervaren. De belangrijkste vraag: Welke van je werkzaamheden ervaar je als last en welke als energiebron? Wat opvalt in onze data is dat directeuren warm lopen voor onderwerpen als strategie, onderwijskwaliteit en de professionele ontwikkeling van alle leden van het schoolteam.
Administratie, regelgeving en crises bezweren
Wat ook opvalt is dat er onder invloed van werkdruk, regelgeving en de omgeving er ook nog heel wat energielekken te dichten zijn. Voor de ene directeur zit dat in het omgaan met een crisis (geweld op het schoolplein, acute huisvestingsproblematiek of iets anders), voor de ander in de dagelijkse administratieve rompslomp, samenwerken met partners en partijen in de omgeving of de extra werkdruk van software die je verwacht wordt te gebruiken.
Sta sterk met je schoolteam
Hoewel lasten en bronnen af kunnen hangen van persoonlijke voorkeur, rol- en taakvolwassenheid en de invloed van de omgeving zien we toch dat er in algemene zin veel te vergemakkelijken valt in de school. Ons ontwikkeltraject helpt om die vergemakkelijking in te zetten én af te maken. Zo sta je als directeur samen met je team sterk, zelfverzekerd en goed georganiseerd opgesteld om dat te doen waar je zo goed in bent. Onze kinderen optimaal klaarmaken voor hun toekomst.

Uitwisselen van kennis
Soms kun je zo gewend raken aan je eigen omgeving dat je vergeet om andere perspectieven te zien. In onze aanpak nemen we je mee in de kennis die we opgedaan hebben in ons werk met andere scholen én het bedrijfsleven.
_HEIC.png)
Collectieve denkkracht
Je hoeft het als schoolleider niet allemaal alleen te verzinnen, hoe mooi is het om goed gebruik te maken van de kennis in je team? Het mooiste is dat zij zich ook weer een beetje meer betrokken voelen!

Verbinding met je team
Maar het mooiste van alles is misschien wel. (Hernieuwde) verbinding met je team. Onze aanpak daagt jou en je team uit te kijken naar wat jullie verbindt en dat leidt steeds opnieuw naar een enorme bak energie die je hard nodig hebt in tricky tijden!
Samenwerken in de mix! Online en offline altijd toegankelijk.




Tijdens de sessies die we bij jou op school begeleiden we werkvormen die die ene keer volledig digitaal worden begeleid via bijvoorbeeld Mural. Andere keren gebruiken we posters die helpen om met elkaar in gesprek te raken, terwijl we de output toch weer snel digitaal kunnen verwerken, ordenen en interpreteren. Met dank aan AI. In online sessies (Wanneer van toepassing) bieden we je direct weer toegang tot jouw (geordende) schoolinformatie.
Ons verhaal in de school.
We werkten tot nu toe met meer dan 100 directeuren. We begeleidden sessies, trainingen, analyseerden data en gaven concreet toepasbare adviezen aan meer dan 10 complete schoolteams van scholen in het primair onderwijs.
Directeuren geinterviewd
>130
Scholen begeleid in ontwikkeling
>10
De bordkrijtjes die we hebben verspild
0
Energiegevers in het onderwijs
1.6 M
Stap 1
Intake
Jouw school en jouw team ken haar eigen uitdagingen. Tijdens een intake brengen we in beeld waar de focus moet liggen.
Stap 2
Ontwerp
Sommige teams werken graag in klein comité. Anderen betrekken graag meteen de collectieve denkkracht van de hele groep.
Stap 3
Uitvoering
We weten het. Het liefst werken we met je team op een studiedag. Geen probleem!
Stap 4
Borging
Onze ervaring. Ontwikkeling vraagt inspanning, geduld en doorzettingsvermogen. Samen maken we die ontwikkeling door.
Professionele visie
Het ontwikkelen van een sterke schoolidentiteit door:
-
Concrete formulering van kernwaarden en visie
-
Heldere richting voor samenwerking en gedrag
-
Sterke externe positionering in de wijk of woonplaats


Professioneel organiseren
Versterken van de organisatiestructuur via:
-
Heldere visie op onderwijs (Bijv. Unitonderwijs)
-
Effectieve samenwerking tussen teams/leerkrachten
-
Eenduidige interne en externe communicatie